تهویه و تبرید سار آفرین با بیش از 20 سال تجربه در حال حاضر در زمینه های تولید و خدمات تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع فعالیت می کند . از جمله این فعالیتها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تولیدات :

تولید انواع برج خنک کننده فایبر گلاس و فلزی و بتنی ، چیلر ، هواساز ، ایرواشر ، پکیج یونیت ،  کندانسور هوایی ، فن کویل ، زنت  ، فن سانتریفیوژ و یونیت هیتر و اواپراتور و انواع کویل های سرمایشی و گرمایشی و …

تعمیرات و تأمین قطعات :

تعمیر برج خنک کننده ، بازسازی و بهینه سازی کلیه لوازم سرمایشی و گرمایشی ، تأمین واردات و ساخت قطعات یدکی ، گیربکس ، سطوح تبخیر  PVC   و PP  چوب اشباع ، پروانه ، انواع نازلهای توزیع آب ، برج خنک کننده و …

خدمات :

اجرای پایپینگ و احداث تأسیسات ، موتور خانه ، اجرای تأسیسات آبگرم و سرد ، اجرای پایپینگ صنعتی

همیشه یکی از مهمترین مسایلی که باید در فرآیندهای بزرگ صنعتی به آن بسیار توجه کرد این است که راه حل مناسبی را بتوان برای تولید گرمای بیش از حد دستگاه و ادوات به کار برد.گرمای بیش از حدی که معمولا در واحد های صنعتی و بواسطه دستگاه ها و تجهیزات آن محیط ایجاد می شود می تواند باعث کاهش راندمان کاری و حتی آسیب رساندن به دستگاه ها شود.معمولا برای عملیات خنک سازی از آب استفاده می کنند اما همین اب بعد از مدتی کوتاه گرم شده و دیگر نمی تواند مانع تولید گرما شود پس باید روشی را به کار برد تا آب گرم شده را بتوان سریعا خنک کرد و دوباره از ان در جهت خنک سازی استفاده نمود.اینجاست که نقش برج خنک کننده مشخص می شود. شما توسط برج های خنک کن می توانید فرآیند خنک سازی آب را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید و مجددا همان آب را به چرخه قبلی باز گردانید.

به جرات می توان گفت در یک واحد صنعتی اگر انواع برج خنک کننده نظیر برج خنک کننده فایبر گلاس و … وجود نداشته باشد نمی توان به فعالیت ادامه داد چرا که با گرم شدن بیش از حد دستگاه و ادوات میزان راندمان به شدت پایین آمده و حتی ممکن است خسارت های زیادی را به دستگاه و قطعات نیز وارد نماید.

مهمترین وظیفه برج خنک کننده این است که تا جای ممکن حرارت دستگاه ها را بگیرد و انرا به محیط اطراف منتقل نماید.هر چقدر این کار با کیفیت و دقت بالایی انجام شود در واقع دمای محیط بیشتر کاهش یافته و عملکرد بهرتی را می توان در ادامه کار دستگاه ها شاهد بود.البته خوب سلما برج های خنک کننده که دارای دقت و عملکرد بهتری هستند گران تر نیز می باشند.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان اینگونه توصیف کرد که برج خنک کننده جزیی غیر قابل انکار در هر واحد صنعتی است و نبودن ان می تواند خسارت های زیادی را به بار آورد.البته باید این نکته را نیز عنوان کرد که بعد از مدتی که یک برج خنک کننده در حال فعالیت است برای خودش نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد شود از قبیل :

فرسوده شدن قطعات داخلی دستگاه و از بین رفتن آنها

ایجاد جلبک و باکتری به دلی وجود محیط تاریک و مرطوب درون دستگاه

همچنین ایجاد رسوبات دردردون قطعات و بخش های مختلف دستگاه

در این بخش می خواهیم توصیفی کامل از یک برج خنک کننده داشته باشیم و قطعات و بخش های مختلف آنرا را به تفکیک برایتان شرح دهیم :

در بخش اول می توان بدنه دستگاه را نام برد.این بدنه از جنس گالوانیزه می باشد و معمولا دارای ضخامتی در حدود 2 میلی متر است.بخش های مختلف بدنه توسط پیچ و مهره به هم متصل شده است و هر زمان که بخواهیم برای مواردی همچون تعمیرات آنها را از هم باز کنیم این کار براحتی قابل انجام است.

بخش بعدی که در هر برج خنک کننده نقشی بسیار مهم و اساسی را بازی می کند فن است.فن دستگاه هر چقدر دارای کیفیت بالایی باشد می تواند عملیات خنک سازی را به خوبی انجام داده و در نهایت باعث بالا رفتن کیفیت کار دستگاه خواهد شد.در این مواقع معمولا جهت طراحی و ساخت فن ها از استاندارد ul استفاده می کنند.

بخش بعدی که در انواع برج خنک کن می توان به آن اشاره کرد پکینگ ها هستند.پکینگ ها همان سینی های مشبکی هستند که در واقع وظیفه دارند سطح حرارتی میان اب و هوا را تا جای ممکن افزایش دهند تا عملیات خنک سازی با کیفیت بالاتری انجام شود.

بخش بعدی را می توان به حوضچه اختصاص داد. در این قسمت تمامی آب خنک شده جمع اوری شده و مجددا به سمت سیستم سرمایشی منتقل می شود.

فن کویل کانالی

DUCTED FAN COIL

 

  • مناسب جهت استفاده در هتل ها ، بیمارستان ها ، ادارات ، منازل ، سوئیت های آپارتمانی و ...
  •     هوادهی تا 2500Cfm
  •     کویل های FIN PLATE  با بکارگیری فین های آلومینیومی و مسی
  •     فیلتر های آلومینیومی قابل شستشو ، در مسیر هوای ورودی
  •     دارای سیستم جمع آوری آب تقطیر شده

 

در کل می توان در یک تقسیم بندی میزان ظرفیت انواع فن کویل کانالی را به شرح زیر عنوان کرد:

این فن کویل ها از 600 تا 2000 فوت مکعب در دقیقه طراحی و ساخته می شوند و در سه طرح به صورت زیر ارائه می گردند:

 

۱-کانالی سقفی توکار

۲-کانالی سقفی روکار

۳-کانالی دیواری روکار ایستاده

??????????????? ??????????????? ??????????????? ???????????????

نوشته شده توسط سارا در 11:7 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

چهارشنبه چهاردهم بهمن ۱۳۹۴

یک روز بزرگ

توضیحاتی درباره انواع برج های خنک کننده

مجموعه سار آفرین با کادری مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی و تولید انواع برج خنک کننده اماده ارارئه خدمات حرفه ای بهش ما متقضیان گرامی می باشد . در این بخش به معرفی کلی درباره برج خنک کننده می پردازیم.در مجموعه سا آفرین شما می توانید از انواع مختلف برج های خنک کن به ظرفیت های 8 تا 1400 تن را براحتی درخواست دهید تا در کمترین زمان ممکن توسط مهندسین شرکت طراحی و تولید شود.سعی کرده ایم تا در ساخت این برج ها از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده نماییم و برای مواد اولیه انها از بهترین و مرغوب ترین فایبرگلاس های موجود در بازار و کامپوزیت ها استفاده نماییم.شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا برج خنک کننده تولید شده توسط سارآفرین نسبت به دیگر شرکت ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد استفاده از مواد اولیه مرغوب و همچنین رعایت دقیق مهندسی در طراحی می باشد.
از مهمترین خصوصیات تولیدات سار آفرین شاید بتوان به استحکام و در عین حال سبکی برج های تولیدی اشاره کرد.ما در مجموعه خود از انواع برج خنک کننده فایبر گلاس تا برج های خنک کن معمولی را به سفارش شما می توانیم طراحی و تولید نماییم.قطعاتی که معمولا در ساخت برج های خنک کن به کار می روند عبارتند از آلومینیوم و برنج و همچنین قطعاتی از جنس گالوانیزه.ما در همه قسمت ها سعی کرده ایم تا زا بهترین و مرغوب ترین این فلزات و آلیاژ ها استافده نماییم.در بالا بودن کیفیت برج های خنک کننده سار آفرین همین بس که بعد از سال ها استفاده متمادی شما شاهد هیچگونه خوردگی در انها نخواهید بود.


یکی از مهمترین مشکلات انواع برج خنک کننده این است که در هنگام افت فشار آب دستگاه دچار مشکل می گردد و از این رو می بایست در زمان طراحی و ساخت بخش آب این نوع دستگاه نهایت دقت و ظرافت را به کار بست تا بتوان این مشکل را به حداقل رساند. چیزی که شما رد انواع برج خنک کننده فایبر گلاس ساخته شده در سار آفرین براحتی مشاهده می کنید و همین گواه بر بالا بودن کیفیت تولیدات شرکت دارد.
ما برای سیستم آبرسانی انواع برج خنک کننده خود از سیستم های خود گردان استفاده کرده ایم که با دور پایین کار خواهند کرد.در این سیستم ها سعی شده تا با کمترین افت فشار ممکن براحتی بتوانند مشغول به کار شوند.انواع برج خنک کننده فایبرگلاس ساخته شده توسط ا با کمترین صدای موجود و کمترین اتلاف انرژی بوده و شما کمترین لرزش را در هنگام کار انها حس خواهید کرد.
در این بخش می خواهیم به معرفی اجزای یک برج خنک کننده بپردازیم با ما همراه باشید :
اولین بخش که می توان به ان اشاره کرد بخش پنکه است.پنکه در برج خنک کننده فایبرگلاس می تواند نقش مهمی در روند کار آن داشته باشد.اگر پنکه یک برج نتواند به خوبی کار کند و وظیفه خنک سازی را به درستی انجام ندهد حتما در ادامه کار شما شاهد مشکلاتی خواهید بود که حتی ممکن است باعث از کار افتادن برج نیز شود.
اما قسمت دومی که می توان در یک برج خنک کننده اشاره کرد شاید پکینگ ها باشند.در واقع این بخش به منظور هر چه سریع تر خنک شدن برج ها می باشند.پکینگ ها باعث می شوند تا تبادل حرارتی میان آب و هوا با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود.نوع سیستمی که رد پکینگ ها به کار گرفته می شود بسیار مهم است و هر چقدر این کار هوشمندانه تر باشد در نهایت کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
اما بخش سوم که می توان در یک برج خنک کننده فایبر گلاس به ان اشاره کرد حوضچه می باشد.این بخش در پایین برج قرار گرفته و آب خنک شده در ان جمع شده و به بخش های مختلف دستگاه سرد سازی خواهد رفت.برج های خنک کنن در هنگام کار آب های زیادی به اطراف پرتاب می کند و به همین منظور می بایست از قطره گیرها استفاده نماییم تا بتوان از پراکنده شدن آب به اطراف جلوگیری نمود.و در آخری باید گفت در نوع ساخت این محصولات از سه جنس بتون و فلز و فایبر گلاس استفاده می شود.در سار آفرین ما انواع برج خنک کننده فایبر گلاس را با بهرتین کیفیت ممکن برایتان طراحی و تولید خواهیم کرد.
در ضمن از مهمترین خدمات ارائه شده در سار آفرین می توان به خدمات گارانتی و پشتیبانی اشاره کرد .



لوله انتقال آب

استراکچر برج خنک کننده

استراکچر یک برج خنک کننده :
یک برج خنک کننده (COOLING TOWER) از اجزای زیر تشکیل شده است :
1- حوضچه پایین
2- لوله انتقال آب
3- لوله توزیع
4- حوضچه بالا
5- ستون ها
6- ورودی هوا
7- بخش بازیابی آب
8- سطوح پخش کننده آب

1- حوضچه پایین (LOWER BASIN) :
حوضچه یک برج خنک کننده در کف برج خنک کن قرار می گیرد و آب بعد از خنک شدن در برج  در حوضچه جمع شده و آب جبرانی (MAKE UP) نیز به آن اضافه می گردد. در برخی برج خنک کننده ها که ارتفاع تشتک برج خنک کن زیاد است به دلیل حجم آب و لجن که در طول زمان جمع می شود پس از توقف برج ، با پمپ لجن کش اقدام به خروج لجن های کف برج خنک کننده می کنند.
بهترین محل جهت نصب شیر بلودان BLOW DOWN قبل از ورود آب به مبدل است یعنی در همان حوضچه پایین برج خنک کننده، چون رسوب و مواد معلق حاصل نباید در حوضچه باقی بمانند و باید از نصب شیر بلودان BLOW DOWN در خروجی مبدل حرارتی خودداری شود.

2- لوله های انتقال آب :
پمپ های در گردش، توسط لوله ها،آب سرد تولید شده در برج خنک کن را به مدار مبدل حرارتی یا همان کندانسور آبی وارد می کنند و همچنین آب گرم تولید شده از مبدل دریافت و به برج خنک کننده منتقل می شود.

3- لوله های توزیع :
آبی که از مبدل حرارتی به برج خنک کننده منتقل می شود به وسیله شاخه های متعدد لوله های توزیع ،پخش شده و بر روی حوضچه بالا ریخته شده و یا توسط نازل های برج خنک کننده بر روی سطوح تبادل حرارتی برج خنک کن می ریزد.

4- حوضچه بالا :
در برخی از برج خنک کننده ها حوضچه بالا تعبیه می شود که آب مدار برج خنک کننده ابتدا در حوضچه بالا ریخته شود و از داخل آن و از طریق سوراخهای بی شماری که در درون آن نازلهایی از جنس PVC تعبیه شده آب به صورت قطرات تبدیل و به صورت ثقلی بر روی سطوح تبخیر برج خنک کننده می ریزد.

5- ستون ها :
ستون های استراکچر برج خنک کن ها بسته به نوع برج خنک کننده از نوع گالوانیزه یا فایبرگلاس یا بتنی با ضخامت و ابعاد مناسب می باشند.

6- ورودی هوا (LOUVER) :
ورودی هوا در یک برج خنک کننده چند وظیفه همزمان بر عهده دارد. جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی پکینگ ها و سطوح پر کننده برج خنک کننده و نیز جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید به آب جمع شده در تشتک پایین برج خنک کننده و در برخی برج خنک کننده ها جلوگیری از پرتاب قطرات آب در حال سقوط از بالای برج خنک کننده به بیرون را به عهده دارد.

7- المیناتور (DRIFT ELIMINATOR) :
در هر برج خنک کننده المیناتورها یا همان قطره گیرها وظیفه جلوگیری از فرار قطرات آب همراه هوای در حال خروج از برج خنک کننده را بر عهده دارند. بسته به نوع برج خنک کننده این المیناتورها از جنس PVC یا گالوانیزه یا چوب اشباع می باشند.در برج خنک کننده فایبرگلاس معمولا” از نوع لانه زنبوری PVC مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در برج خنک کننده های طرح مارلی از نوع چوب اشباع شده ساخت می شوند.

8- سطوح پخش کننده آب :
در هر برج خنک کننده ، حجم داخلی با قطعاتی از جنس PVC یا PP یا چوب اشباع پر شده و وظیفه طولانی کردن زمان برخورد آب با هوای ورودی به برج خنک کننده را بر عهده دارد.

سطوح پر کننده حجم داخلی برج خنک کننده که در مسیر ریزش آب قرار می گیرند و اصطلاحا” پکینگ نامیده می شوند دارای انواع و جنس مختلف می باشند، از جمله FILM PACKNG و GRID PACKING و RANDOM PACKING از جنس پلی پروپیلن (PP) که آنتی باکتریال هستند و نیز از جنس PVC . نوع دیگری از پکینگ های برج خنک کننده

PLATE TYPE FILM PACKING نام دارند که معمولا” در برج خنک کننده های نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرندو از صفحات زاویه دار تشکیل شده است.

– نکات مهم در راندمان یک برج خنک کننده :
بازدهی هر برج خنک کننده به طراحی و به کار گیری مناسب اجزا و سیستمهای آن برج خنک کن بستگی دارد.

– سطوح تماس آب و هوا :
هر اندازه که آب ریزشی بر پکینگهای برج خنک کن به ذرات بیشتری تقسیم شوند سطح تماس و تبادل حرارت بین آب در معرض جریان هوای برج خنک کننده بیشتر شده و راندمان بالا می رود.

– سرعت ریزش آب :
هر اندازه سرعت ریزش آب در داخل برج خنک کننده کمتر شود و تاخیر در مسیر ریزش آب به وجود آید راندمان برج خنک کن افزایش می یابد. پکینگ های PVC یا PP ویا چوب اشباع شده که در داخل برج خنک کننده قرار می گیرند تاثیر مستقیم و اصلی در کاش ریزش آب دارند.

– سرعت مکش هوا :
سرعت مکش فن های برج خنک کننده تاثیر مستقیم و عمده ای در جریان هوای داخل برج خنک کننده دارند و هرچه هوای در جریان دارای سرعت و نرخ بیشتری باشد راندمان برج خنک کن بیشتر خواهد بود. نوع فن هایی که در یک برج خنک کننده به کار برده می شود معمولا” فن دمنده یا فن مکنده می باشد.
اگر هوای ورودی به برج خنک کننده سرعت زیادی داشته باشد معمولا” مقداری از قطرات آب مدار برج خنک کن را با خود خارج می کند. در صورتیکه هوای ورودی از سرعت کافی برخوردار نباشد دمای آب مدار برج خنک کننده به مقدار کافی کاهش نمی یابد. بنابراین با طراحی مناسب L/G یعنی نسبت آب به هوا در حدی برقرار می شود که هر دو منظور برآورده شود.

– اختلاف دمای آب ورودی و خروجی :
هر اندازه اختلاف دمای آب خروجی برج خنک کننده با هوای ورودی زیاد باشد، راندمان برج افزایش می یابد.

– دمای مرطوب هوا :
هر اندازه دمای مرطوب هوای ورودی به برج خنک کن کمتر باشد، راندمان برج خنک کننده بیشتر است.

– شیوه توزیع آب :
هر اندازه آب ورودی به برج خنک کن به قطرات و ذرات ریزتری تقسیم شود، راندمان برج  بیشتر می شود. در پایان ذکر این نکته مهم است که شیمیست ها در کنترل آب مورد استفاده برج خنک کننده صنایع نقشی مهم و حیاتی دارند.

لازمست آب مورد استفاده در برج خنک کننده مطابق استاندارد و با توجه به میزان و آنالیز محلولهای آن تهیه شده و مدام تصفیه می شود. همچنین لازمست در کارکرد یک برج خنک کننده از تشکیل رسوب جلوگیری و تا حد امکان سختی آب کاهش یابد.

نیز لازم است مواردی از جمله خوردگی و فرسودگی(CORROSION) و تشکیل رسوبات ((SCALE و میکروارگانیزم ها و تجمع لجن (FOULING) دائما” مد نظر قرار گیرند.



مواد به کار رفته در ساختمان برج خنک کننده :

 

الف)چوب:
چوب هایی که در برج ها به کار برده می شوند شامل: (RED WOOD) نوعی چوب اروپایی می باشد که از درخت ماموت به دست می آید و نوع دیگر چوب قرمز مایل به زردی است که از درخت همیشه بهار که در غرب آمریکا می روید تهیه می شود و به DOUGLAS معروف است البته امزوزه از انواع چوب هایی که در جنگلهای هند نیز می روید می توان استفاده کرد. چوب ها به صورت الوار مورد مصرف می باشد و در ساختمان چوب موادی مانند سلولز، همی سلولز، لیکنین و مواد استخراجی نظیر اسید چرب ، قطران، اسید استیک، وکربنات وجود دارد و با توجه به اینکه این چوب ها درمحیط آبی کار می کنند، جهت حفاظت آنهادر مقابل ورم کردن، حملة میکرو ارگانیزم ها و غیره بایستی آنها را توسط بعضی از مواد شیمیایی اشباع نمود . مثلا بعضی از چوب ها را در داخل مایعاتی نظیر کرومات های سدیم یا پتاسیم غرق کرده و ان را در داخل تانک های تحت فشار 10-7 اتمسفر قرار داده و این مواد به داخل مغز چوب نفوذ کرده و یک لایه نیز سطح خارجی آن را می پوشاند ولی چوب های برج خنک کننده  را بیشتر توسط کروزوت و مازوت اشباع می نمایند و هر چه مقدار ماده کروزوت بیشتر باشد عمل اشباع مرغوبتر است . برج هایی که از چوب ساخته شده اند نگهداری بدنة آنها در زمان توقف به خصوص در فصل تابستان حائز اهمیت می باشد زیرا گرمای زیادی باعث ترک خوردگی چوبها می شود بنابراین آب پاشی قسمت چوبی برج ضروری است.
البته در طراحی برای بعضی از برج ها پمپی جهت پاشش آب در نظر گرفته می شود که در زمان توقف برج وارد سرویس شده و آب را به بدنه برج تزریق می کند. اگر پاشش اب در هوای گرم صورت نگیرد با توجه به اینکه چوب های آغشته به کروزوت و مازوت (که هر دو از جنس روغن) هستند و تنورة برج که در بالاترین ارتفاع برج قرار گرفته که فن در آن نصب گردیده نقش دودکش را بازی می کند. کوچکترین جرقه آتش
می تواند برج عظیمی را در مدت 15-10 دقیقه به آتش کشیده و جز ستون های بتونی و آهنی چیزی در برج باقی نگذارد، لازم به تذکر است که وقتی باکتری های بی هوازی در لجن های حوضچه ته برج رشد می کنند مواد الی را به گاز متان ، آب و انرژی تجزیه می کنند.
گازمتان متصاعد شده همراه با انزژی حرارتی حاصل شده در شرایط گرمای تابستان خود به خود باعث شعله ور شدن برج خنک کننده می گردد که افراد نا آگاه ممکن است آتش سوزی را عمدی تلقی کنند در حالی که عامل اصلی میکروارگانیزم ها هستند.
علت اینکه در برج خنک کننده چوبی PH آب برج را بایستی بین 8-7.5 تنظیم کرد این است که در PH بالای 8 ماده (LIGNIN SULPHONATE) حاصل شده و از ساختمان چوب جدا می گردد و چون این ماده رشته های سلولز چوب را به هم محکم کند با حل شدن آن مقاومت چوب از بین رفته و چوب پوسته پوسته شده و از ساختمان برج جدا می گردد.
علت به کار بردن چوب در برج ها را می توان به شکل پذیری، عایق بودن ،ارزانی ، دردسترس بودن وتر شدن آن ربط داد.

ب:آلومینیم:
آلومینیم آندی شده در برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد . آلومینیم میل ترکیبی شدیدی با اکسیژن داشته و تولید اکسید آلومینیم می نماید که در شرایط 1 اتمسفر بسیار مقاوم است.
زیرا اکسید آلومینیم دارای خلل و فرج بسیار ریز بوده و از نفوذ اکسیژن کاملا ممانعت به عمل می آورد . به همین دلیل میزان خوردگی آلومینیوم به مرور زمان به شدت کاهش می یابد.
از آنجا که آلومینیوم یک فلز آمفوتر است در PH=4 خورده شده ، در PH=6 خوردگی آن کاهش می یابد و مجدد در PH=9 خوردگی دوباره شدت پیدا می کند.
بنابراین برجهایی که از آلومینیوم تهیه شده اند باید PH=6.5-7.5 و آب آنها بدون یون باشد و تزریق اکسیژن جهت فیلم AL2O3 مورد استفاده قرار گیرد.
عمده ترین خوردگی که در آلومینیوم حاصل می شود خوردگی حفره ای (PITTING) می باشد به طوری که اگر آلومینیوم در محلولی که حاوی بیش از 150PPM کلرو قرار بگیرد به راحتی دچار خوردگی حفره ای می گردد. همچنین آلومینیوم در محلول حاوی یون های مس، به راحتی مورد هجوم خوردگی حفره ای واقع
می شود . آلومینیوم در تماس با مس، برنج، برنز، در الکترولیت های مناسب نیز خورده می شود.

پ:فولاد نرم گالوانیزه :
جنس این فلزها از استیل بوده و دارای پوششی از روی است . روی تحت اثر عوامل محیطی اکسید شده و فیلم نرم و چسبنده ای که در آب های یک اتمسفر غیر قابل حل می باشد بر روی آن ایجاد می شود . روی دارای انرژی پتانسیل بیشتری از فولاد است و لذا باعث محافظت کاتدیک می گردد. معمولا عمر فین تیوب هایی که در برج به کار برده می شود به عوامل زیر بستگی دارد .
1-ضخامت لایه روی
2-ترکیبات هوای محیط صنعتی
3-زمان
در مدار آب و بخار برج های فولادی اگر از تشکیل یون++ Fe جلوگیری یا به حداقل برسد از به وجود آمدن یون های+++ Fe جلوگیری می شود. برج هایی که آب تغذیه آنها بیش از 150PPM کلرو داشته باشد برای مصرف فولاد مناسب نبوده و دچار خوردگی می گردد. فولاد نرم جهت لوله های آب و یا فن های برج مورد استفاده قرار می گیرند . و دچار خوردگی می شوند.

ت: پلاستیک
در ساختمان برخی از برج ها به خصوص بند و بست های برج از انواع مختلف پلاستیک استفاده می شود نظیر برج های خنک کننده HAMON که فقط دارای شبکه های پلاستیکی است و قسمت بالای آن از یک ردیف ایرانیت های بازیابی آب توسط هوا ساخته شده است.

برج های خنک کننده ایستگاه های تقویت گاز بیشتر از این نمونه هستند.

عوامل مؤثر در طراحی برج خنک کننده را بطور خلاصه می توان بصورت زیر بیان کرد:
1- میزان افت درجه حرارت (اختلاف دمای ورودی وخروجی برج)

 

2- اختلاف بین درجه حرارت آب سرد و درجه حرارت مرطوب هوا

3- دمای مرطوب محیط : اصولاً خنک کردن آب زیر این دما غیر ممکن است

4 – شدت جریان آب

5- شدت جریان هوا

6- نوع آکنه های برج

7- روش پخش آب

به تجربه ثابت شده است که برای هر 10 درجه فارنهایت افت دما در برج خنک کننده میزان تبخیر در حدود یک درصد کل آب در حال گردش می باشد .
چون نمک های کلرور حلالیت زیادی دارند غلظت یون کلر در آب ورودی به برج وآب در حال گردش راهنمای بسیار خوبی برای تعیین غلظت بوده و بنابراین همیشه باید آنرا بازدید و بررسی نمود.

افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق در آب در حال گردش در برج خنک کننده ایجاد اشکال می نماید که برای جلوگیری از افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق مقداری از آب در حال گردش را تخلیه می کنند که این آب در صنعت به زیر آب (Blow down) معروف است .
مقدار آب برج همچنین ممکن است تصادفی یا بوسیله باد تقلیل یابد . اصولاً در برجهای خنک کننده مقداری آب بصورت گرد درآمده و توسط باد یا کشش از برج خارج می شود .
مقدار تخلیه لازم در برج برای کنترل مواد محلول و معلق مجاز را می توان از رابطه زیر بدست آورد :

M=(B+W)*C
که در رابطه فوق :

B : مقدار زیر آب بر حسب gal/hr یا m3/hr

E : مقدار آب تبخیر شده بر حسب gal/hr یا m3/hr

C : ضریب غلطت پیشنهاد شده برای برج

W : مقدار آبی که توسط باد خارج می شود بر حسب gal/hr یا m3/hr

مقدار آبی که باد همراه خود از برج خارج می سازد در رابطه بالا منفی است ،زیرا آب مواد محلول و معلق را نیز با خود می برد . بنابراین تاثیر در غلظت و بالا بردن املاح آب ندارد .
مقدار آب لازم جهت آب کسری برج از رابطه زیر بدست آورد :
MAKE UP = E +B + W

انواع سیستمهای خنک کننده :

الف: سیستم های خنک کننده تر: WET COOLING SYSTEM
1- سیستم خنک کنندة باز
2- سیستم خنک کنندة بسته
3- سیستم خنک کننده ترکیبی

ب: سیستم های خنک کننده خشک : DRY COOLING SYSTEM
1- سیستم خنک کننده خشک مستقیم
2- سیستم خنک کننده خشک غیر مستقیم
3- سیستم خنک کننده ترکیبی

1- سیستم خنک کنندة باز: ONCE THROUGH SYSTEM
در محیطی که آب فراوان است محل های نزدیک دریا یا رودخانه آب را به وسیله پمپ از یک طرف وارد سیستم های مبدل حرارتی(HEAT EXHCANGERS)نموده و از طرف دیگر خارج می گردد. آب درمحل عبور خود با جسم داغ تبادل گرما کرده و دوباره وارد رودخانه یا دریا می گردد.
بنابراین آب گرفته شده از دریا مجددا به دریا باز می گردد و عمل تبخیر بر روی آن صورت نمی گیرد یعنی آب دارای مواد حل شده و معلق ثابتی است لذا ایجاد رسوب بر روی لوله های کندانسور نمی نماید اما به دلیل داشتن مواد معلق زیاد باعث خوردگی از نوع سائیدگی (ERROSION CORROSION) می گردد برای جلوگیری از سائیدگی درون لوله باید در داخل لوله های خنک کننده با ایجاد محافظ که با تزریق سولفات آهن FESO4 محقق می گردد اقدام نموده و سپس توسط گلوله های اسفنجی که به وسیله پمپ در داخل لوله ها ارسال می شود قطر مورد دلخواه استاندارد را در آن ایجاد و زیادی آن را کنده و از محیط خارج کرد.
2- در مناطق کم آب ، آبی که به عنوان واسطه حرارتی در سیستم ها عمل می کند حرارت را جذب کرده ، دور ریخته نمی شود ، بلکه مجدااز آن استفاده می نمایند. بنابراین آب را وارد سیستمی به نام برج خنک کننده(COOLING TOWER) کرده و پس از سرد شدن مجدا وارد مبدل های حرارتی می نمایند.
3- سیستم خنک کنندة ترکیبی بازو بسته (COMBINTION COOLING SYSTEM)
این سیستم بیشتر درمحیط هایی که در فصل تابستان سطح آب رودخانه پایین آمده و برج با کمبود تغذیه مواجه می شود استفاده می شود .

دستگاههای تهویه مطبوع

هواساز(Air Handling Unit) دستگاهی است که برای تامین هوای مطبوع و سالم جهت دستیابی به دما و رطوبت مناسب بکار می رود. هواساز (Air Handling Unit)یکی از اصلی‌ترین دستگاههای تهویه مطبوع می‌باشد که در مسیر چیلر(Chiller) و بویلر(Boiler) با کانال هوا قرار می گیرد.

 

اجزای یک هواساز عبارتند از:

1- فن باکس (Fan Box) شامل فن فورواد یا فن بکوارد

(Forward Fan-Backward Fan)
2 – فیلتر باکس (Filter Box) شامل فیلتر های آلومینیومی قابل شستشو و فیلتر های کیسه ای(Bag Filter) و فیلتر های هپا (Hepa Filter) می باشد.
3 – کویل باکس(Coil) شامل کویل های سرمایی و گرمایی (Heating Coil-Cooling Coil)
4- رطوبت زن (Humidifire)
5- تجهیزات کنترلی
1- فن (Fan)
به عنوان یکی از اجزا مهم هواساز جهت جابجایی هوا در سیستم به کار می رود.انواع فن شامل فوروارد (Forward Fan) و فن بکوارد( Backward Fan) در موارد نیاز به ایجاد فشار کل و استاتیک زیاد یا متوسط و یا کم استفاده می شود.

2 –فیلتر(Filter)
در دستگاههای هواساز خانگی از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آنها بصورت زیر می باشد
برای تصفیه ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می شود. در مراحل بعدی از فیلترهای کیسه ای که دارای راندمان بالاتری بوده و ذرات ریزتری که از فیلتر فلزی فرار کرده اند را نگه می دارند.در مراحل بعدی فیلترهای هپا (Hepa)و اولپا (Ulpa)که از جنس بوروسیلیکات و دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

۳-کویل سرمایی و گرمایی(Cooling Coil-Heating Coil)
کویل‌های گرمایش یا با آب داغ و بخار کار می کنند و یا الکتریکی هستند و کویلهای سرمایش با آب مبرد و یا یک ماده مبردکار می کنند. کویل‌های سرمایش و گرمایش هواساز(Air Handling Unit) باید توسط لوله کشی با چیلر(Chiller) و بویلر (Boiler)در ارتباط باشند .

۴-رطوبت زن (Humidifire)
فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکه بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود.

۵-تجهیزات کنترلی
شامل ترموستات برای تنظیم دما، تنظیم کننده‌های جریان هوا، رطوبت و غیره.

هواساز ایرواشر (Air Washer)مخصوص سالن های پرورش قارچ

هواساز ایرواشر (Air Washer) از اساسی ترین دستگاه سالن های پرورش قارچ خوراکی در روش کشت مدرن می باشد. تنظیم دما و رطوبت ، دی اکسید کربن و اکسیژن همچنین شستشوی هوا و جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل سالن و البته سم پاشی اتوماتیک و ایجاد محیط خنک توسط کویل‌های سرمایشی مرتبط با یک پکیج خنک‌کن و یا یک چیلر، و یا هوای معتدل توسط کویل‌های مرتبط با یک بویلر یا المنت‌های حرارتی از امکانات هواساز ایرواشر خانگی(Air Washer) می باشد.

 

مطالب مرتبط :

برج خنک کننده | برج خنک کننده فایبر گلاس | هوا ساز | هوا ساز خانگی |اگزاست فن

چیلر تراکمی چیست؟
در چیلر های تراکمی مبرد داخل کندانسور بوسیله آب خنک میشود .در این نوع چیلر، آبی که مبرد داخل کندانسور را خنک میکند خود گرم شده و دیگر قابل استفاده نیست به همین دلیل این آب وارد برج خنک کننده شده، دمایش پائین می آید و دوباره جهت خنک کردن مبرد وارد کندانسور می شود.در مناطقی که درصد رطوبت هوا زیاد باشد چون در برج خنک کننده فرایند انتقال حرارت بر اساس گرمای نهان تبخیر انجام میشود ، برج خنک کننده کارائی نداشته و نمیتوان چیلر آبی استفاده کرد ، همچنین اگر میزان مواد خورنده و رسوب آب زیاد باشد ، چون امکان خورندگی و رسوب گیری و مسدود شدن لوله های داخل کندانسور زیاد است بنابر این امکان استفاده از چیلر آبی وجود ندارد و به ناچار باید چیلر هوائی استفاده کرد.
در زیر به معرفی اجزاء اصلی چیلرهای آبی می پردازیم :
۱- کمپرسور
۲- کندانسور
۳- شیر انبساط
۴- اواپراتور

 

سه سیکل در یک چیلر آبی تراکمی وجود دارد:

۱- سیکل مبرد : که در آن مبرد از کمپرسور با فشار زیاد خارج شده و در کندانسور خنک می شود و با گذر از شیر انبساط وارد اواپراتور شده و گرمای آب اواپراتور را جذب کرده و آب اطراف اواپراتور را خنک می نماید و پس از خروج از اواپراتور دوباره به کمپرسور بر می گردد .
۲- سیکل آب برج خنک کننده :که آب خنک شده در برج خنک کن وارد کندانسور شده و مبرد را خنک می کند و دوباره به برج خنک کن بر می گردد .
۳- سیکل آب سرمایش ساختمان :که گرمای داخل ساختمان را وارد اواپراتور کرده و به مبرد موجود در اواپراتور منتقل می نماید و خنک شده و دوباره به ساختمان برمی گردد.
چیلر های تراکمی بنا به نیاز بصورت فریونی و آمونیاکی ساخته می شوند .
بعضی نکات درباره چیلر تراکمی:

اختلاف دمای آب رفت و برگشت از چیلر به برج خنک کننده بایستی 5 درجه باشد.
آب رفت به برج خنک کننده دارای دمای 28 درجه می باشد.
قبل از تزریق گاز بایستی شیر سرویس مربوطه را بست.
هنگام وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر را خاموش کرد.
بایستی فشار مکش گاز فریون چیلر تراکمی برابر 45-75Psi و در دمش برابر 200-260Psi باشد(با کندانسور آبی).
معمولا لوله بزرگتر لوله مکش یا برگشت بوده و لوله کوچکتر لوله دهش یا رفت می باشد.
در هنگام روغن زدن بایستی چیلر خاموش باشد.
هنگام کارکرد چیلر بایستی تمام شیرهای آن باز شامل مکش-رانش-مایع باز باشد.
بایستی فشار روغن حداقل 20چی اس ای بیشتر از فشار مکش باشد.
برای روشن کردن چیلر ابتدا بایستی فن برج خنک کننده را روشن کنیم. سپس پمپ فن کویل و بعد از آن پمپ برج خنک کننده

(COOLING TOWER) را روشن می کنیم.
برای فشار زیاد و تست ازت از گیج قرمز استفاده می شود.
برای فشار کم و هم چنین وکیوم کردن چیلر از گیج آبی اسفاده می شود.
سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد بایستی صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
سطح روغن کمپرسور بین 1/2-1/4 سطح شیشه روغن نما باید تنظیم گردد.
مقدار اسید پیشنهادی برای چیلر ها با هر ظرفیتی 1/5 کیلوگرم می باشد.
فشار وکیوم در کنار دریا 1.29 اینچ جیوه و در شهر تهران برابر 27 اینچ جیوه تنظیم می گردد.

زنت (به انگلیسی( Zent) دستگاهی است دو منظوره که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش،میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران طراحی گردیده‌است. زنت دستگاه تهویه مطبوع دو منظوره ای می باشد که قادر به تامین هوای گرم و مطبوع در زمستان و هوای خنک و دلپذیر در تابستان است.دستگاه زنت دستگاهى است که از دو قسمت گرمایش و سرمایش تؤام با تنظیم رطوبت تشکیل شده است که متناسب با شرایط آب و هوایى مشابه ایران ساخته شده است.
تشریح عملکرد و ارزیابی اقتصادی دستگاه زنت:
در تابستان زنت، هوای گرم محیط را پس از عبور از روی سطوح گسترده خیس (پکینگ، پوشال و …) و انجام فرایند تبخیر آب خنک می شود و به این ترتیب هوای خنک و تازه ای را جهت آسایش فراهم می سازد.
در زمستان نیز پس از ترکیب هوای برگشتی با درصد معینی از هوای تازه بیرون، پس از عبور از کویل گرمایی آبگرم، دمای مناسب را برای مصرف کنندگان فراهم خواهد آورد.در واقع زنت ساده ترین دستگاه تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی کشور می باشد که با صرف کمترین هزینه نگهداری و بهره برداری می تواند شرایط آسایش را برای مصرف کنندگان فراهم آورد.
سمت گرمایش آن ازیک کویل دو ردیفه یا چهار ردیفه تشکیل شده است و قسمت سرمایش آن از طریق سیستم پوشال و آب افشان عمل مى کند که به سیستم لوله کشى آب شهرى متصل است.انتقال گرما یا سرما در این حالت به طریقه اجبارى و توسط فن دستگاه صورت مى گیرد.این سیستم به دلیل هزینه کمتر چه در موقع تهیه آن و چه در موقع نگهدارى نسبت به سایر سیستم هاى تهویه مطبوع و بدلیل حذف لوله کشى به تمام اتاقها و عدم نیاز به چیلر جهت سرمایش براى منازل مسکونى مؤسسات عمومى و صنعتی، آپارتمانهاى چند واحدى و … بسیار مقرون به صرفه است.با استفاده از این دستگاه بعد از استقرار آن در محل مناسبى به نام زنتخانه یا بالکن، صرفاً با یک کانال کشى به اتاقها مى توان هواى مطبوع را در هر زمان به اتاقها هدایت کرد.
دستگاه مینی زنت
دستگاه مینى‌زنت در حقیقت مدل فشرده (Compact) همان دستگاه زنت است با این ویژگى که حجم دستگاه مذکور کمتر بوده و فضاى کمترى‌ از ساختمان را اشغال میکند و زیبایى ظاهرى آن بیشتر است. هدف از ساخت این دستگاه این است که از یک دستگاه براى یک واحد مستقل استفاده شود نه براى یک آپارتمان چند واحدى که چون حجم دستگاه کوچک است براحتى در ایوان هر واحد جا می گیرد در نتیجه عمل گرمایش و سرمایش توام با تنظیم رطوبت یک واحد را به راحتى انجام میدهد و بدین ترتیب مشکلات استفاده از یک دستگاه براى چند واحد از میان میرود و هر لحظه امکان کنترل و تنظیم رطوبت و گرما و سرما براى مصرف کننده بدون نیاز به تکنسین متخصص وجود خواهد داشت.قسمت گرمایش و سرمایش آن مشابه دستگاه زنت است که از دو طرف دستگاه ورودى براى تابستان و از یک طرف ورودى براى زمستان در نظر گرفته شده، در همان طرف نیز یک قسمت به هواى برگشتى از ساختمان اختصاص داده شده تا در زمستان به تنظیم دماى واحد مسکونى کمک نماید.
اجزاء دستگاه زنت
1-فن
۲-فیلتر(اختیاری)
۳-کویل‌های آب گرم و یا کویل‌های الکتریکی
۴-دریچه‌های قابل تنظیم
۵-سیستم پوشال‌ها و آبفشان
آشنایی سریع با دستگاه زنت:
1- زنت(Zent) دستگاهی است که در تابستان هوای بیرون را گرفته و از لابه لای پوشالهای مرطوب عبور میدهد و پس از خنک شدن (مانند کولر آبی ) توسط کانالهای اجرا شده به فضاهای داخلی ساختمان منتقل می نمایید و در زمستانها هوای داخل ساختمان را گرفته و از لابه لای کویل های آبگرم بالای دستگاه عبور داده و هوای گرم را به فضاهای داخلی ساختمان منتقل مینماید.
2- محل نصب این دستگاه در داخل ساختمان در فضایی کوچک که دارای پنجره ایی مناسب و قابل بسته شدن (در زمستان) با هوای آزاد داشته باشد، می باشد.
3- لوله های ارتباطی این دستگاه با سیستم تاسیسات ساختمان عبارت است از : یک جفت لوله رفت و برگشت آبگرم دیگ شوفاژ و یک انشعاب آب سرد مصرفی از سیستم آب مصرفی و همچنین یک کانال توزیع هوا که معمولا از بالای دستگاه تا فضاهای داخلی ساختمان ادامه دارد.
4- زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده و اولین بار در کارخانه ساخت سیستم‌های تهویه متعلق به مهدی بازرگان تولید شده‌است.

  

-------------------------------------

کویل سرمایی

و

کویل گرمایی

FIN PLATE COIL

  •    نوع کویل فین پلیت FIN PLATE
  •     نوع فین آلومینیومی و مسی
  •     تغذیه با آب سرد و گرم ، بخار ، DX
  •     فشردگی فین از 8FIN/INCH  تا 14FIN/INCH
  •     لوله های مسی سایز   “5/8 , ” 3/8
  •     هدر از نوع مسی و یا فولادی
 ساختمان برج خنک کننده

 

برج های خنک کننده از قسمت های زیر تشکیل شده اند :
1- حوضچه های بتنی (BASIN)
حوضچه که در کف برج قرار گرفته و آب پس از خنک شدن در آن جمع شده و کسری آب برج (MAKE UP) نیز در آن تزریق می گردد .در بعضی از سیستم ها مواد ممانعت کننده (INHIBITOR) هم در این ناحیه به برج اضافه می شود . در بعضی از برج ها شیر تخلیه در کف حوضچه قرار گرفته و به صورت سیفونه مواد معلق ومواد محلول را از برج به بیرون حوضچه تخلیه می کند. حوضچه برج بهترین جا جهت ایجاد میکروارگانیزم های هوازی و بی هوازی ولجن به شمار می رود و وقتی که برج مدتی از مدار خارج شده باشد بوی تعفن از آن به مشام خواهد رسید . در حوضچه های خیلی عمیق نظیر حوضچه های برج های خنک کن نیروگاه پس از متوقف نمودن واحد جهت تعمیر سریعا با یک پمپ لجن کش مبادرت به خروج لجن های کف برج نموده و پمپ های گردش C.W.P (CIRCULATING WATER PUMP) آب خنک شدة برج را وارد مبدل های حرارتی می کنند چون این پمپ ها تولید جریان متلاطم می کنند بعد از این پمپ ها محل تزریق مواد شیمیایی به آب برج می باشد به همین دلیل (TURBELANCE) بهترین جا جهت کم کردن مواد معلق و C.D.S نیز بعد از این پمپ ها می باشد.
در بعضی از برج ها خنک کنندة شیر تخلیه را از آب خروجی مبدل های حرارتی می گیرند تا رسوب و موادمعلق حاصل وارد برج نگردد. این طرح چندان مناسب به نظر نمی رسد زیرا بلودان بایستی از آب قبل از ورود به مبدل گرفته شده تادر اثر درجه حرارت رسوب در آن ایجاد نشود .
2- لوله ها : آب سرد حوضچه برج را به وسیله C.W.P ها به مبدل های حرارتی و آب گرم شده را از مبدل های حرارتی به توزیع کننده آب در برج انتقال می دهند.
3- توزیع کننده : آب برگشتی از مبدلهای حرارتی از بالا وارد برج گشته از آنجا به چند شاخه تقسیم و به وسیله باز نمودن ولو مربوطه به توزیع کننده آب وارد حوضچه فوقانی برج می گردد.
4- حوضچه های فوقانی برج که معمولا از تخته های الوار ساخته شده و دارای سوراخ های بی شماری بوده که در درون آن پلاستیک های پروانه ای شکل تعبیه شده است تا پخش آب روی بند و بست ها ی داخل برج به نحو مطلوب انجام شود این حوضچه به علت قرار گرفتن در معرض هوا نقش یک استخر خنک کننده را ایفا می کند.
راههای مختلف جهت پخش آب بر روی بندوبست های درون برج وجود دارد .
شامل :
الف:استفاده از سرپوش ها که آب را در جهت مختلف از بالا به پایین یا بالعکس در روی بند و بست های برج پخش می کنند.
ب:استفاده از لوله های سوراخ دار.
پ:استفاده از تانکهای سوراخ دار پخش کن آب .
5- ستون های برج .(COLUMN)
ستون ها آهنی یا بتونی بوده باعث محکم نگاه داشتن بندو بست های برج و ساختار برج می گردند. تسمه ها نیز در ساختمان برج به کار گرفته می شود که ستون های آهنی و غیره را مستحکم می نمایند.
6- بادگیرها (LOUVER)
بادگیرها از تخته یا ایرانیت یا غیره بوده که به صورت مورب در قسمت های خارجی برج قرار گرفته واز این طریق است که نسبت آب به هوا که بایستی بین 5/1-75/0 باشد برقرار می گردد. به عبارت دیگر نفوذ هوا به داخل برج توسط بادگیرها انجام پذیر بوده که با تنظیم زاویة آن ها می توان نفوذ هوا در داخل برج را کنترل نمود.
7- تخته های بازیابی آب : (DRIFT ELIMINATOR)
بازیاب آب از تخته یا ایرانیت یا آزبست یا غیره است که جلوی فرار آب توسط هوا را گرفته و مانع خارج شدن آب از برج می گردد. هر گاه ریزش قطعات آب در برج خنک کننده پدید آید نشانگر خرابی بازیاب یا تغییر زاویه آنها می باشد.
در بعضی از برجهای مکنده ودر تمام برجهای دمنده تخته های بازیابی آب در بالای برج قرار گرفته است ولی در برج های مکنده بزرگ به ازاء هر ردیف از تخته های پخش کننده یک ردیف تخته بازیابی قرار گرفته است .

8- تخته های پخش کننده آب :
الف: SPLASH PACKING و SPLASH BAR که آب را به صورت قطره درآورده و از سرعت سقوط آب جلوگیری می کنند یعنی زمان برخورد آب با هوا زیاد شده و در نتیجه آب بهتر خنک می شود و به عبارت دیگر هر چه سرعت سقوط آب کمتر شود برخورد آب با هوای ورودی بیشتر می شود.
ب:FILM PACKING: سطح وسیعی ازآب را روی تیغه ها به وجود می آورند به شرح زیر :
1- GRID PACKING سری هایی از شبکه های چوبی که بوده توزیع آب را بر عهده دارند .
2-RANDOM PACKING تخته های نامنظمی هستند که با ایجاد مقاومت در مقابل جریان هوا آب را خنک می کنند.
3- PLATE TYPE FILM PACKING از صفحات پلاستیکی چین دار تشکیل شده اند با زاویه کمتر از 90 درجه ، کمتر از سطح افق در داخل برج قرار گرفته اند و چین هایی روی این صفحات پلاستیکی در برج های HAMUN زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و در برخی از برج های HAMUN تیغه های بازیابی آ ب را نیز از جنس پلاستیک تهیه نموده اند .
عوامل موثر در خنک کردن برجهای خنک کننده به شرح زیر است:

1- سطح تماس آب و هوا
راندمان برج ها را با تبدیل هر چه بیشتر آب به قطرات ریز آب و سطح تماس بیشتر آب با هوا افزایش
می دهند.
2- سرعت آب:
اگر سرعت آب را بتوان کاهش داد تا با هوای بیشتری در تماس قرار گیرد، راندمان خنک کننده افزایش پیدا می کند . این عمل توسط تخته های پخش کننده آب عملی می شود نقش مجموعه این تخته ها اعم از SPLASH BARیا FILM PACKING و غیره در برج های خنک کننده جلوگیری از سرعت ریزش آب است.
در چنین شرایطی آب با هوا تماس بیشتری داشته و در نتیجه تبادل حرارتی آن بیشتر می شود و بر این اساس در طراحی ها در محیطی که درجه حرارت آب خروجی از برج و درجه حرارت هوای ورودی به برج نزدیک باشد ارتفاع برج را بلندتر اختیار کرده تا از سرعت سقوط آب کاسته شود تا آب در نتیجه تماس با هوا خنک گردد. در چنین وضعیت قیمتهای برج ها حدود 700-60 درصد بیشتر از برج هایی است که در محیطی قرارگرفته اند که اختلاف درجه حرارت آبی خروجی از برج ودرجه حرارت هوای ورودی به برج زیاد می باشد.
3- سرعت جریان هوا :
اگر سرعت دمیدن هوا در داخل برج زیاد باشد مقداری از آب را همراه خود برده و اگر سرعت کم باشد آب را به خوبی خنک نمی کند. معمولا نسبت L/G یعنی نسبت آب به هوا را در برجهای خنک کننده حدود 5/1 –75/0 پاوند در ساعت در نظر می گیرند.
تنظیم سرعت هوا در داخل برج به وسیله بادگیرها (LOUVERS) که می توان زاویه آنها را کم یا زیاد نموده و همچنین توسط تغییر زاویه پره های فن دمنده یا مکنده هوا انجام می گیرد.
4- اختلاف درجه حرارت آب خروجی و هوای ورودی .
5- رطوبت هوا هر چه بیشتر باشد راندمان خنک شدن برج پایین می آید .
6- روش پخش آب
نقش شیمیست در قسمت آب :
آب مورد استفاده برای سیستم های خنک کننده از جمله نیازهای عمدة بسیاری از صنایع است و لذا تصفیه و تهیه آب مطابق استاندارد برای هر واحدی از جمله نیازها در صنایع می باشد. با همه تدابیر به کار گرفته شده در تصفیه آب ها و به دست آوردن آب مورد نیاز در صورت عدم کنترل پیامدهایی از قبیل چهار مورد ذکر شده زیر را دنبال دارد .
1- خوردگی (CORROSION) و فرسایش.
2- تشکیل رسوب (SCALE)
3- مشکلات ناشی از تشکیل میکروارگانیزم ها.
4- تجمع لجن ها (FOULING)
برای جلوگیری از این پیامدها و مشکلات به خصوص خوردگی و رسوب دهی باید تا حد ممکن از سختی آب مورد استفاده در برجهای خنک کننده و سایر قسمت ها کاسته شود .

 الکتروموتورهای پرقدرت

عملکرد اگزاست فن( Exhaust Fan)


اگزاست فن وسیله ای است که برخلاف فن های دمنده، هوا را می کشد و از محیط خارج می کند. ساده ترین نوع اگزاست فن ها، هواکش های آشپزخانه هستند. اگزاست فن های صنعتی  قدرت مکش بالایی تا بیش از30000CFM  دارند که لازمه آن برخورداری از فن و الکتروموتورهای پرقدرت می باشد.

 اگزاست فن ها معمولا در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در حالتی که از اگزاست فن ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می گردد.

اگزاست فن در اتاق تمیز

از آنجا که خروج، ورود و گردش هوا در اتاق تمیز باید کنترل شده باشد، اگزاست فن ها در این اتاق ها اهمیت دو چندانی دارند. معمولا در طراحی های اتاق تمیز، هوا پس از مراحل مختلف فیلتراسیون از هواسازها تامین می شود و از یک سمت مانند سقف وارد اتاق تمیز می شود و از سمت دیگر توسط اگزاست فن ها از اتاق خارج می شود. سپس این هوا گاهی به طور کامل به محیط بیرون داده می شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خارجی از اتاق تمیز و یا انرژی آن به سوی هواساز باز می گردد. معمولا در اینگونه موارد از اگزاست فن هایی استفاده می شود که خود دارای فیلتراسیون مانند فیلتر هپا هستند.

انواع اگزاست فن

انواع اگزاست فن های موجود در سه تیپ سقفی و یوتیلیتی تقسیم می شوند.


 

-----------------------------------------------------------------

 

اگزاست فن – فن سانتریفیوژ ( رادیال )


 

اگزاست فن

– فن سانتریفیوژ  Exhaust & Centrifugal Fan

  • طرح گبهارد آلمان
  • فن فوروارد Forward
  • فن بکوارد Backward
  • ظرفیت های تهویه مطبوع و تهویه صنعتی ( فوق بزرگ )
  • اگزاست فن از نوع  مکنده – دمنده

19 20

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.